יום ראשון, 8 ביולי 2012

ICT כסוכן שינוי בחינוך

בשלושת השבועות האחרונים,במהלך הקורס של ד"ר חגית מישר טל "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה: היבטים גלובליים של התקשוב",  אנו עוסקים רבות בתוכנית התקשוב הלאומית של מדינות רבות בעולם, מפותחות ומתפתחות, מנתחים את התוכניות, לפי מחקרו של קוזמה ומנסים להבין היכן כול מדינה נמצאת מבחינת התקשוב. במהלך הקורס ובמאמרים רבים שקראתי בנושא,  הועלה המושג ICT פעמים רבות ותהיתי עם האנשים אכן מבינים למה הכוונה.


בחיפוש באינטרנט אחר הסבר למושג ICT, לא נמצאו הסברים רבים, וויקיפדיה היה היחיד "שהתמודד" עם המושג, לפי הוויקיפדיה  ICT הוא: "טכנולוגיות מידע ותקשורת,  מידע וטכנולוגיה תקשורת , מקוצר בדרך כלל ICT, משמש לעתים קרובות כמילה נרדפת מורחב טכנולוגיית המידע (IT), אבל הוא בדרך כלל מונח כללי יותר, מדגיש את תפקידה של תקשורת מאוחדת ו שילוב של תקשורת ( טלפון קווי אותות אלחוטיים), מחשבים, תוכנה , כמו גם תוכנות האחסון הדרוש, ואת אור קולי מערכות, המאפשרות למשתמשים ליצור, גישה לחנות, להעביר, ולטפל מידע. במילים אחרות, ICT מורכבת IT וכן תקשורת , שידור מדיה, כל סוגי עיבוד אודיו ווידאו והעברת ובקרת רשת מבוסס פונקציות הניטור. 
הביטוי שימש לראשונה בשנת 1997  בדו"ח של דניס סטיבנסון לממשלת בריטניה  וקידם על ידי מסמכים חדשים תוכנית הלימודים הארצית של אנגליה בשנת 2000".
מצורף סרטון מהיוטיוב המסביר בפשטות מהו ICT , בצירוף דוגמאות מאירלנד, למעונינים להבין יותר על ה- ICT.



כיצד משתלב הICT בחינוך? במאמרו של אוליבר, רון. " תפקיד התקשוב בחינוך הגבוה של המאה ה -21: ICT כסוכן שינוי לחינוך . " אוניברסיטת פרת', מערב אוסטרליה, 2002.   ניתן לראות עד כמה תפקידו של התקשוב במערכת החינוך גבוה ועד כמה הICT הוא סוכן שינוי חשוב במערכת החינוך.
"מאמר זה ביקש לבחון את התפקיד של התקשוב בחינוך ככל שנתקדם אל תוך המאה ה-21. במיוחד  טען כי ICTs השפיעו על המעשה החינוכי בחינוך היום בדרכים קטנות למדי אבל ההשפעה תגדל מאוד בשנים הקרובות, וכי ICT יהיה סוכן חזק לשינוי בין שיטות חינוכיות רבות.  המשך השימוש והפיתוח של ICTs בתוך החינוך יהיה השפעה חזקה על: • מה נלמד; • איך זה נלמד; • מתי והיכן הלמידה מתרחשת  • מי לומד ומי מלמד. התוצאה של כל הפעילות הזאת היא שאנחנו צריכים לראות את השיפורים הבולטים בתחומים רבים של העשייה החינוכית. הלימוד צריך להיות רלוונטי יותר לצרכים של בעלי העניין, למידה תוצאות צריכה להיות מכוונת ,יותר ממוקדת, והזדמנויות למידה  רבות, צריך גיוון במה שלמד ומי לומד..."


למאמר המלא לחצו על הקישור: http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/2002/he21.pdf
בסיום קריאת המאמר, חשבתי רבות על תוכנית התקשוב הלאומית הקיימת במדינת ישראל, בשיעור האחרון של ד"ר אתי כוכבי, עברה המרצה על התוכנית במדינת ישראל ותהיתי מדוע אני כמורה ומחנכת במדינת ישראל עדין לא נחשפתי אליה בבית ספרי ? מדוע איננו באמת מיישמים אותה בבתי הספר?  מדוע מעולם לא שמעתי על המושג ICT  ובעיקר בשילובו במערכת החינוך? ואז הבנתי שחלקנו מתחילים ליישם את התקשוב, אולי אנו לא משתמשים במילים הנכונות אך יש התחלה של עשיה, יש רצון ומוטיבציה אצל ציבור רחב של המורים, יש "העזה" ומכאן עלינו להמשיך ולפעול ולא לחשוש, גם אם ניתקל בקשיים, להמשיך לנסות ולהטמיע את התקשוב בכול מקום בו אנו נמצאים.
במאמר ניתן לראות עד כמה הICT יכול להשפיע על כול מערכת החינוך ולהפוך אותה למשהו נכון ועכשווי, לדעתי אם נאמץ את גישת שילוב הICT לתוך מערכת החינוך נוכל לפתח לומדים עצמאים, לומדים שנהנים מהלמידה מאחר והם עוסקים בתכנים ובכלים מחיי היומיום שלהם, עלינו כמורי הדרך - הלומדים להיות מורים מתוקשבים ומובילי המורים בבית ספרנו, לאמץ את שילוב טכנולוגיות המידע והתקשורת לתוך מערכת החינוך ולהעביר את " הבשורה" לשאר המורים, להסביר להם שאין מה לחשוש וזהו העתיד ובזכותנו הלמידה של הילדים תהיה יותר משמעותית.

מצורף סרטון מהיוטיוב על חשיבות הICT במערכת החינוך, נחמד לצפות ולהבין עד כמה זה משפיע ותורם.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה